tips voor een geslaagd themafeest

Als je het draaiboek stap voor stap volgt kan er niet zo heel veel mis gaan met je thema feest, maar hieronder toch een aantal tips. Lees ze door en houdt ze in je achterhoofd.

  • Hoeveel kinderen nodig je uit op een themafeestje? Vaak wordt de volgende regel gebruikt: de leeftijd van je kind +1. Maar het belangrijkste is dat je goed naar je eigen kind kijkt. Is je kind heel verlegen, nodig dan niet te veel kinderen uit. En bedenk ook wat je zelf nog prettig vindt.
  • Wie nodig je uit? Probeer de groep zo homogeen mogelijk te houden, dus ongeveer van de zelfde leeftijd. Zeker op jonge leeftijd kan 2 jaar verschil heel veel uitmaken in de belevingswereld van de kinderen. Laat zoveel mogelijk je kind kiezen, je kunt hierbij natuurlijk wel sturen, maar bepaal niet te veel wie jij leuk vindt. Op deze leeftijd wisselen kinderen nog vaak van vriendjes.
  • Wat doe je met (kleine) broers en zussen? Probeer een speeldate voor hen te regelen, zodat ze ook iets leuks gaan doen. Zijn ze erbij dan is het vaak wel aan te raden om voor hen ook 1 vriendje uit te nodigen, zeker als het leeftijdsverschil met de jarige wat groter is. Ook hiervoor geldt, kijk goed naar je eigen kinderen, jij kent ze het beste.
  • Welke dag vier je een feestje? Vaak worden feestjes op woensdag of vrijdag middag gehouden en soms ook in het weekend. Door de weeks kan je de kinderen meteen mee nemen vanuit school, maar je kunt er ook voor kiezen ze te laten brengen, zodat je nog even de tijd hebt om met de jarige job de middag door te nemen. Probeer de vakanties zoveel mogelijk te vermijden, vaak gaan kinderen weg en dat zou jammer zijn voor de jarige. Mijn tip, vraag ook altijd even om bevestiging aan de ouders of de kinderen wel kunnen. De uitnodiging persoonlijk uitdelen, geeft bij mij de voorkeur, zodat je het meteen even kan vragen.
  • Voor welk feestje kies je? Laat je kind mee beslissen welk thema je kiest. Het blijft zijn of haar feestje, je kunt soms nog verbaasd zijn over het thema dat ze zelf kiezen. Denk ook bij het kiezen van de gasten goed na of deze kinderen dit thema ook leuk zullen vinden. Dit ver komt teleurstelling en verveling tijdens het feestje.
  • Hoelang duurt een feestje? De feestjes in de draaiboeken duren ongeveer 3 uur. Maar bij jonge kinderen is 2 uur soms al lang genoeg, kijk dan even van te voren welke spelletjes of activiteit je weg laat. De feestjes kan je altijd langer laten duren door bijvoorbeeld een film te gaan kijken aan het einde in het thema van het feestje of door de kinderen ook te laten (avond) eten.

 

Verder nog wat losse tips:

  • Zorg voor een goede voorbereiding, lees het draaiboek goed door en leg alle spullen van te voren klaar. Controleer de avond van te voren nog even of je echt alles hebt, zodat je niet voor verrassingen komt te staan tijdens het feestje. Ga je iets knutselen, zorg er dan voor dat je altijd 1 extra hebt voor het geval er iets stuk gaat.
  • Maak van het uitpakken van de cadeaus altijd iets speciaals. Wacht tot alle gasten er zijn en maak er dan een leuke activiteit van. Als de cadeaus meteen bij binnenkomst worden uitgepakt weet je aan het eind vaak niet eens meer van wie je wat hebt gehad. Geef de cadeaus daarna een mooi plaatsje, zodat je samen nog even kan kijken.
  • Zorg dat je van alle kinderen een telefoonnummer hebt. Je gaat ervan uit dat er niets erg gebeurt, maar je moet er niet aan denken dat er wel iets is en je niemand kan bereiken.
  • Zorg dat je altijd een activiteit achter de hand hebt voor als de spelletjes veel sneller gaan dan je dacht. (het draaiboek is een richtlijn, kijk goed naar de reacties van de kinderen, sommige activiteiten willen ze wel meerdere keren doen, maar soms zit er ook wel eens iets tussen dat ze toch minder leuk vinden). In het draaiboek staan altijd extra suggesties.
  • Vraag van te voren aan de ouders of ze alles mogen eten en drinken, het zou heel vervelend zijn als je daar pas op het feestje achter komt. Soms lust een kind iets echt niet of zijn ze er allergisch voor.
  • Geef je een binnen feest, zorg er dan voor dat de ruimte waar je het feest houdt zo opgeruimd mogelijk is. Berg overbodige dingen zoveel mogelijk op (denk daarbij ook aan speelgoed dat beneden staat). Probeer ook tussendoor zoveel mogelijk losse dingen weer op te ruimen, zodat je aan het eind van je feest, als alle kinderen weg zijn, niet te erg schrikt.
  • Probeer ruzies te voorkomen door zelf te kiezen wie er eerst of laatst is bij een activiteit. Wijs bijvoorbeeld bij elk spel een ander kind aan die eerst mag. Let goed op de jarige, waarschijnlijk wil hij of zij altijd als eerste. Geef de jarige de taak om goed op te letten of iedereen een keer als eerste of laatste is. Bij een knutsel activiteit niet te veel keuze geven, vaak willen ze toch allemaal het zelfde.
  • Zorg voor een afwisseling van actieve en rustige spelletjes, kinderen zijn op een feestje altijd drukker doordat ze enthousiast worden. Af en toe een pauze om even iets te drinken of smikkelen geeft rust in de groep. Probeer ook altijd een rustige activiteit aan het einde te plaatsen, vlak voordat de kinderen worden opgehaald. Ouders zullen het heel fijn vinden dat ze geen stuiterend kind mee krijgen en ze zullen verbaasd zijn dat je alles zo goed in de hand hebt.
  • En mijn gouden regel: zorg voor een paar extra handen. Ik sta al jaren voor de klas (kleuters), maar mijn ervaring is dat een groepje kinderen tijdens een feestje toch heel anders is. Een extra persoon kan er voor zorgen dat de volgende activiteit alvast klaar staat en hij kan de vorige activiteit alvast opruimen.
  • En als laatste: probeer ook zoveel mogelijk te genieten van de kinderen, maak veel foto’s zodat je daarna alles nog eens rustig terug kan kijken.